VD-skifte i Duni AB

Regulatorisk 7 Nov 2012 01:35
Tomas Gustafsson blir ny VD och koncernchef för Duni AB.

Tomas Gustafsson blir ny VD och koncernchef för Duni AB. Tomas Gustafsson, som varit styrelseledamot i Duni AB sedan maj 2009, tillträder som VD den 1 december 2012.

Tomas har lång erfarenhet av snabbrörliga konsumentprodukter, både från nationella och internationella verksamheter. Via ledande befattningar inom Spendrups Bryggeri AB, Brämhults Juice AB och Eckes Granini GmbH har han en gedigen erfarenhet från HORECA-segmentet som också är Dunis huvudmarknad. Senast kommer Tomas från Mellby Gård AB där han varit ägaransvarig för gruppens konsumentföretag och dessförinnan som VD och koncernchef för 2E Group AB (publ).

”Tomas har en gedigen branscherfarenhet och har visat prov på en förmåga att skapa tillväxt och bygga starka varumärken. Därför tror vi att Tomas kommer att bli en utmärkt VD för Duni”, säger Duni ABs styrelseordförande, Anders Bülow.

”Duni är ett stabilt bolag med ledarposition i flera marknader och segment. Att nu, efter tre år i styrelsen, fokusera mer operativt på bolagets utmaningar och möjligheter känns väldigt spännande ”, säger Tomas Gustafsson, tillträdande VD och koncernchef för Duni AB.

Under Fredrik von Oelreichs tid som VD och koncernchef har Duni, sedan hösten 2007, etablerats som ett noterat bolag på Nasdaq OMX Stockholm. De senaste fem åren har Duni befäst sin marknadsledande position och betydande investeringar genomförts, bland annat har ett helt nytt dukmaterial – Evolin®– utvecklats och lanserats.

”Vi tackar Fredrik von Oelreich som lämnar ett mycket välskött bolag. Under Fredriks ledning har Duni sedan börsintroduktionen haft en bra lönsamhet i en periodvis turbulent omvärld och genererat starka kassaflöden, vilket gör att Duni idag är ett finansiellt stabilt företag. Bolaget är därmed väl rustat för att skapa långsiktig tillväxt”, säger Anders Bülow.

Styrelsen Duni AB